Interview schrijver Banksy biografie: Will Ellsworth-Jones

Banksy

Er is een nieuwe ‘unauthorized’ biografie verschenen over Banksy. De anonieme street art legende uit Bristol, Engeland. Het boek, Banksy – De man achter de muur, gaat in op alle aspecten van het leven van Banksy, zijn bekendheid en zijn anonimiteit. ARTSY.nl sprak met schrijver Will Ellsworth-Jones over street art, Banksy en de toekomst.

WINWINWIN!
Van uitgever Lebowski, mogen we 5 gesigneerde exemplaren van het boek weggeven. Meedoen is simpel. Stuur voor vrijdag 27 juli je naam + adres naar artsy.nl@gmail.com om kans te maken.

Lees verder voor het interview met Will Ellsworth-Jones.

Zelf heb je geen achtergrond in kunst of street art. Je was nieuw in die wereld. Moest het iemand van buiten Banksy zijn wereld zijn om een goede biografie te schrijven?

Als je een boek als dit schrijft, heb je eigenlijk twee keuzes. Of je neemt iemand die alles tot in de details weet, maar dan krijg je waarschijnlijk een boek dat niet erg toegankelijk is. Of je neemt iemand die elementaire vragen durft te stellen. Zeg maar beginners vragen. Op die manier kun je Banksy aan een veel groter publiek uitleggen en dat maakt het voor mij ook een stuk interessanter.

Toen ik begon wist ik helemaal niets over street art. Hoe langer ik er aan werkte, hoe meer sympathie ik met het onderwerp kreeg. Het opende mijn ogen.

Hoe ben je begonnen om in korte tijd alles over Banksy en zijn wereld te leren?

Ik begon letterlijk met een guide book met daarin alle plekken waar ik werk van Banksy kon vinden op straat. Al lopende over straat ontdekte ik ook meteen dat er veel meer is dan alleen Banksy. Ik had ook mensen die mij veel wisten te vertellen. Een persoon vertelde mij dat voor hem graffiti een manier was om bendes en vandalisme te ontsnappen. Zo had ik er nog nooit naar gekeken.

Op een bepaald moment heb je contact gehad met Banksy’s team (Pest Control).

Ik dacht dat hij alleen was, maar er is een hele groep om hem heen (Pest Control). Voordat ik aan het boek begon schreef ik naar zijn PR-dame om te laten weten dat ik een biografie ga schrijven en ook graag Banksy zou willen interviewen. Ik kreeg nooit antwoord, totdat ik bijna klaar was met het boek en nog eens een e-mail stuurde. Toen wilde men alles lezen, met als reden om de facts te controleren. Ik liet weten dat het een ‘unauthorized’ biografie was en dat ik best met Banksy wou samen zitten om door het boek heen te lopen en wellicht om hem nog wat vragen te stellen. Maar dat wilde men allemaal niet. Ik moest zelfs aan het begin van het boek vermelden dat Banksy er niet aan had meegewerkt. Wel grappig dat hij bezig is met illegaal werk, en ik moet verplicht van zijn mensen iets in mijn boek zetten.

Zijn de mensen rond om hem te streng als het om openheid gaat?

Hij hoeft in ieder geval niet meer zo paranoïde te zijn als vroeger. 15 jaar geleden zou hij gearresteerd worden, nu zouden degene die hem arresteren eerder in de problemen komen.

Banksy

In het boek ga je in op het verkopen van street art. Mensen die zijn werk van de straat halen puur om het te verkopen. Hoe kijk je hier naar.

Banksy vindt het niet oké, maar er zijn mensen die het zullen verhandelen. Neem zijn werk in Detroit (zie foto boven), deze staat op de website van Banksy, dus hij claimed dit als zijn werk. Maar hij zal nooit toegeven of iemand de echte in het bezit heeft als hij weet dat dit alleen voor de handel is.

Banksy vindt het wellicht niet leuk dat zijn werk van de straat gestolen wordt, maar het levert wel PR op.

Gedeeltelijk door toeval, is hij in een geweldige marketing machine gevallen. Ik denk niet dat hij begon met anoniem zijn als marketing truc, hij wou simpelweg niet gearresteerd worden. Nu is het een manier om gewoon naar een restaurant te kunnen gaan. Nu gaat hij mee in het marketing verhaal, omdat hij ziet dat het perfect werkt.

Ik herinner me dat iemand van zijn team zei dat hij ‘working class’ is, maar hij is eigenlijk heel erg middle class. Dus als er iemand weer een muur verwijderd met zijn werk, dan is dat goed voor hem op een bepaalde manier. Hij heeft kunst gedemocratiseerd, het is voor iedereen. Heel veel mensen hebben interesse in kunst die eerst geen interesse toonden.

Is Banksy hier bewust mee bezig?

Ik denk niet dat Banksy zichzelf ziet als ‘gateway’, maar hij wil wel dat het toegankelijk is. Al zijn shows zijn gratis. En tijdens een groepshow in LA, zorgde hij ervoor dat het publiek op zijn kosten op de maandagen gratis naar binnen mocht. Zijn argument is niet voor niets dat billboards overal zijn, waarom kunst niet.

Banksy

Zijn critici gebruiken deze toegankelijkheid als argument om te stellen dat zijn werk te makkelijk is. Dat er niet genoeg dimensies aanzitten.

Je hebt geen audiotoer nodig voor Banksy. Als je naar Rembrandt kijkt, dan kunnen die koptelefoons je wel helpen, maar het gaat toch om je eerste reactie. Bij de meeste moderne kunstwerken heb je een pagina met tekst nodig om te weten wat er gaande is. Daarom vinden veel critici het niet leuk dat je dit bij Banksy dit niet nodig hebt. Als je kijkt naar zijn werk bij de Israëlische muur (zie foto), dan zegt die afbeelding zo veel over hoe het is om bij die muur te wonen. Veel meer dan ik in 1000 woorden kan uitleggen.

Veel kunstenaars hebben tegenwoordig assistenten. Neem bijvoorbeeld Damien Hirst. Waarom komt Banksy hier moeilijker mee weg?

Banksy kan ook niet alles zelf uitvoeren. Hij is geen beeldhouwer of specialist in animatronics. Dus soms zal hij het laten uitvoeren. Maar het is zijn idee. Het is anders als hij iemand de straat op zou sturen en diegene al het werk zou laten doen. Banksy moet degene zijn die dan het risico loopt. Als iemand gearresteerd wordt, dan moet het Banksy zijn.

Als er geen Banksy was, waar stond street art nu?

Ik den dat het niet eens in de buurt komt waar het nu staat. Je hebt iemand als hem nodig. Er hangt een soort van mythe om hem heen. Shepard Fairey is waarschijnlijk de beroemdste Amerikaanse street artist, maar heel veel mensen die ik ken kennen hem niet.

In je boek hoe je een beetje afstand van je onderwerp. Je vraagt je af of Banksy zijn truc kan blijven doen. Wat kan ervoor zorgen dat het de andere kant op gaat?

Ik denk dat hij in een moeilijke positie zit. Het gaat beter dan ooit, maar hij is gevoelig voor kritiek. Het gaat er om of hij door kan gaan en anoniem kan blijven. Als je naar Warhol kijkt, en ik wil hem niet vergelijken met Warhol, maar Warhol was altijd in discussie met iedereen over zijn werk. Voor Banksy is het moeilijk om een volgende stap te zetten, zonder meer naar buiten te stappen. Wellicht is dat waarom hij ‘Exit through the gift shop’ maakte. Om verder te gaan dan zijn street art. Ik weet ook niet wat er gaat komen. Ik denk dat hij meer film wil doen. Het moet ontmoedigend zijn, om je werk op straat na een paar dagen al te zijn verdwijnen, waar het eerst jaren bleef zitten. Hij moet zichzelf toch ook wel afvragen hoe verder. Het is moeilijk om zijn imago te behouden, dat imago waar we nu allemaal van houden, terwijl hij groter en groter wordt.

Thanks Will!

En vergeet niet, wil je kans maken op een gesigneerde versie van Banksy – De man achter de muur. E-mail dan je naam en adres naar artsy.nl@gmail.com en wie weet ontvang jij 1 van de 5 exemplaren.

One thought on “Interview schrijver Banksy biografie: Will Ellsworth-Jones

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *